Lördag kväll...

 
... och jag sitter hemma och äter Nachos och ser på Sex and the City boxen. Det verkade kanske dumt då men just nu är jag väldigt glad att jag tog med den.

Hela veckan har varit studier, studier och åter studier. Hela helgen kommer att vara studier, studier och åter studier. Har nästa tenta på måndag och börjar nästan känna mig helt förberedd. Jakob ska hjälpa mig lösa de sista frågetecken jag har imorgon så förhoppningvis kommer måndagen gå smärtfritt förbi. 

Tentan i onsdags var inte kul. Det var Accounting for managers som jag nämnde i förra inlägget. Hela klassen var mer eller midre förtvivlade efteråt. Tentan var så svår! Ett par dagar innan tentan hade vi en extra föreläsning då vi skulle gå igenom övningsexempel inför tentan, vilket kändes som frågor jag klarade utan problem. Men på tentan hade de frågor blivit mycket svårare och variabler som inte nämnts tidigare hade lagts till. Lite konstigt kan jag tycka, att de inte försöker ge en rättvis bild av vilka förväningar de har på oss inför tentan. Jag tror dock att vi på Gold Coast campus hade en liten nackdel mot det andra campus som kursen går på parallellt, då det är deras föreläsare som skrivit tentan... Men vem vet. Resultaten dyker väl upp om en vecka  eller två. 

I torsdags fick jag resultaten för grupparbetet med muntlig presentation i ämnet Knowledge Mangement Strategy. Den här deltentamen var värd 25 % av kursen, dvs 25 poäng. 10 av dessa bedömdes som grupp (där vi var en av de två grupper som fick högst betyg - 8 ) och 15 poäng gavs individuellt. Jag fick 12,5 vilket totalt ger 20,5/25. Bra start antar jag!

Nu ska vi prata om roliga/konstiga saker i Australien. Endel saker bara måste jag dela med mig av.  

Det finns inga vettiga nyheter på tv. De har något som de kallar för morgon nyheter eller liknande, som enligt boende här är deras ”seriösa” nyheter. Inte i något inslag nämner de internationella nyheter, landets ekonomiska situation, politik eller något som en närmar sig att vara ”viktigt”. Nästan varje morgon pratar de dock om djur. De gillar djur väldigt mycket. Bortsprungna hundar, döende Koalor och aggressiva krokodiler (när det kommer till hundar är de väldigt förtjusta i att visa emotionella hundägare som återförenas med sina hundar). Senaste veckor har de även bevakat Dance with the stars och den hemska domaren som fick sparken från Australian Idol. Sen får vi inte glömma rapportering från Chris Brown - Rihanna rättegången, Brad Pitt's önskan om att legalisera marijuana och andra hollywood rappporter. Och det här är (på ritkigt) det Australiensare kallar "nyheter". Jag har fantiskt varit tvungen att fråga ett par stycken om det här är alla nyheter de har här på tv, och de verkar inte riktigt förstå vad jag tycker är fel. De lever som lite i sin egna bubbla. Tacka vet jag svd.se.

De tar inte kort! Något är helt fel med det här landet när det kommer till kortbetalning. Många barer, restauranger, bitiker och annat tar inte kortbetalning, vilket känns klart konstigt ur säkerhetssynpunkt. Varför vill man förvara massa kontanter så lättillgängligt? Hur som helt, det är smått irriterande att hela tiden behöva se till att ha nog med kontanter med sig. Här är det inte eller så smidigt som hemma att du kan ta ut pengar i vilken automat som helst utan du måste hitta den som tillhör just din bank, och det är inte alltid det lättaste.

Men nu till något positivt som väger upp allt annat - det fantastiskt vädret! Solen skiner hela tiden! Det har regnat en gång på två månader, och vi har totalt haft tre molniga dagar. I övrigt skiner solen och ännu är det inte så varmt att det är påfrestande utan det ligger ganska stadigt på 26-28 grader, även om de senaste dagarna har varit något kyligare. Men jag måste säga att när det regnar, då regnar det verkligen. Det vi skulle kalla spö-regn eller ös-regn hemma kommer inte i närheten av hur skyfallet här såg ut. Liknade närmast ett gigantiskt vattenfall.

Nä, nu börjar klockan närma sig 22.30 och det börjar bli alldeles för sent för mig, ska upp och plugga i morgon. Vilket fantastiskt sätt att spendera en söndag. Fördelen här är att man kan plugga på stranden :)

Hej å hå!



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0